“Onze mensen rijden met vrachtwagens, trekkers, maar ook diepladers, graafmachines en shovels, vaak door woonwijken. Aandacht voor verkeersveiligheid is enorm belangrijk. Tijdsdruk, even onoplettendheid of niet goed hebben geslapen: het is allemaal geen reden om onveilig te rijden. Daarop hameren we keer op keer. Bovendien, ook voor onze uitstraling is het belangrijk. Ik krijg liever geen telefoontjes met een klacht over een ‘neushoorn’ die te hard rijdt.”
Met die neushoorn refereert Martin de Leeuw natuurlijk aan de neushoorn in het logo van Harthoorn Vlissingen. Met ongeveer negentig medewerkers is dit bedrijf actief op het gebied van grond, grondverzet, op- en overslag, civieltechnische werken, cultuurtechnisch gebied, groenvoorziening, verhuur, onderhoud, transport en alles wat daarbij komt kijken. Martin is coördinator grond en milieu. Ook houdt hij zich bij Harthoorn Vlissingen onder andere bezig met BHV, VCA, de Veilig Werken app (voor meldingen onveilige situaties) en verkeersveiligheid. Recent deed Harthoorn mee aan de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Een belangrijk doel van deze campagne is om verkeersdeelnemers bewust te maken van het afleidende effect van smartphonegebruik tijdens het rijden en van de risico's die dat gedrag veroorzaakt voor de eigen veiligheid en die van anderen.
Aansprekende video’s
Martin is zich ervan bewust dat een bestraffend vingertje bij de meeste mensen niet werkt. Om die reden is hij enthousiast over de filmpjes die meekomen met de MONO-campagne. “We hebben deze tijdens een toolbox bekeken. Voor veel collega’s waren de verkeerssituaties die daarin in beeld worden gebracht, heel herkenbaar. Dat zet zondermeer aan tot nadenken. Inmiddels hebben we naar aanleiding van MONO afspraken gemaakt. Als je achter het stuur zit, app en bel je niet. En andersom, als de planner weet dat een collega op de weg zit, laat hij een appje of telefoontje even achterwege. De praktijk is weerbarstig, maar dit is wel waaraan we werken.”
Steeds herhalen
Doordat Martin ook de social media kanalen van Harthoorn beheert, ontvangt en ziet hij regelmatig foto’s van collega’s. Daarop is hij kritisch, ook wat de verkeersveiligheid betreft. Indien nodig spreekt hij zijn collega’s daar op een gepaste manier op aan. “Bewust verkeersonveilige situaties, dat willen we eenvoudigweg niet hebben.” Verder wijst hij op de activiteiten op specifieke bedrijfslocaties. “Soms zijn de regels daar extreem streng. Het is niet anders. Met het oog op de veiligheid is dat noodzakelijk. Het is dan belangrijk dat ook onze medewerkers zich daarvan bewust zijn en zich houden aan de regels. Hoe moeilijk het werk daardoor misschien ook wordt.” Martin zegt dat hij ook op het terrein van Harthoorn zelf soms flink wat verkeersbewegingen ziet, die niet altijd even veilig zijn. “Ik spreek mensen erop aan: weet je wat er achter dat muurtje gebeurde? Nee? Terwijl je toch te hard kwam aanrijden! Dat kan niet, zéker niet als het aan het begin of einde van de werkdag extra druk is op het terrein.”
Leerlingen op bezoek
Een enkele keer per jaar ontvangt Harthoorn schoolklassen. Ook dat heeft alles met verkeersveiligheid te maken. “We werken op die manier aan onderling begrip. Als je bovenin een kraan of trekker zit, zit je een flink stuk boven de weg. Het lijkt alsof je de hele wereld aan kunt, maar door je dode hoek zie je maar een deel. Het is belangrijk dat de chauffeur zich daarvan bewust is, maar ook de fietser of wandelaar. Zij moeten begrijpen dat de chauffeur hen soms eenvoudigweg niet ziet. In datzelfde verband wijs ik ook op inhaalmanoeuvres. Let op, want een vrachtwagen staat echt niet zomaar stil.”
Tip van Martin aan andere werkgevers
Mensen leren makkelijker via een filmpje met reële praktijksituaties dan vanuit een boek. Bovendien, bewustwording creëer je niet van de een op de andere dag. Het vergt continu herhaling.