Welk ‘nieuws’ is geschikt als persbericht?

Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het eigenlijk reclame in een nieuws-jasje? Eerst even kijken naar de term: wat wil nieuwswaardig zeggen? Een landelijke krant heeft een andere definitie van nieuws dan een vak-magazine over bijvoorbeeld hypotheken of runderen. De doelgroep van een krant, magazine of website bepaalt uiteindelijk de nieuwswaarde. De journalist is altijd de kritische filter die bepaalt of iets wel of geen nieuws is. 

Persbericht maken? 5 onderwerpen die door de pers sneller worden opgepakt!

1. Innovatie
Ontwikkel je een nieuw medicijn tegen alvleesklierkanker, ALS of corona? Dat is landelijk nieuws. Misschien zelfs wel wereldwijd. Een manier om in de zomer zonnestralen op te slaan om de energie in de winter te kunnen gebruiken? Ook nieuws. Via Deep Fake een persoonlijke gesprek kunnen plannen met een wereldleider naar keuze? Ook dat is nieuws. Het nieuws bespreekt een maatschappelijk nut of een trend die voor iedereen relevant is. Maar ook: een nieuwe verzekering tegen digitale criminaliteit. Dat kan nieuws zijn in de verzekeringssector.

2. Onderzoek
Onderzoek inzetten voor media-aandacht is een slimme methode die vrijwel elke organisatie kan toepassen. Vraag 1.000 Nederlanders of ze vinden dat slippers naar werk toegestaan zijn en je kunt als slippermerk jouw onderzoeksresultaat delen. Het resultaat speelt in op een altijd relevante discussie over gepaste werkkleding.

3. Inzicht via data
Verzamel je als bedrijf data? Slim. Die data kun je analyseren en er nieuws van maken. “Elektrische auto kampt met 23% meer pech dan bezine-auto”, zou een door ANWB gepusht artikel kunnen zijn. ANWB kan hiervoor eigen data gebruiken. Zie bijvoorbeeld ook dit bericht over zomerbaantjes. Young Capital gebruikt hierbij eigen data als bron voor het bericht.

4. Opinie
Deze vorm van reclame is alleen voorbehouden aan grote merken. Een goed voorbeeld is de recente campagne van Lego. Lego ontwikkelde een pride-collectie regenboogpoppetjes om inclusie en diversiteit bespreekbaar te maken. Het zorgde voor een enorme boost in PR-aandacht. Wil jij als mkb’er met 20 werkzame personen hetzelfde succes halen? Dan zul je nóg creatiever moeten zijn om media-aandacht te behalen. Want jouw merk is landelijk nog niet relevant.

5. Out-of-context
Deze categorie zou je het beste kunnen omschrijven als “omdenken”. Bedenk een hele leuke viral-campagne, een geslaagde 1 aprilgrap of ontwikkel een hele nieuwe manier van kijken naar een bestaand onderwerp. Het sector-initiatief van uitgeverij Agrio is er zo één uit de laatste categorie. Agrio kiest ervoor om “vloggende jonge boeren”, vrouwen én mannen jonger dan 25 jaar, te laten zien in een serie vlogs. Een mooi staaltje omdenken. Want influencende boeren + hele jonge boeren + vrouwelijke boeren + positieve boeren in plaats van boeren die boos zijn op overheidsmaatregelen? Dat is een fris, nieuw beeld dat afwijkt van hoe boeren meestal worden neergezet in de media. En zo werd dit sectorinitiatief al opgepakt door de regionale pers en sector-pers. En daarmee kan het zo maar landelijke aandacht krijgen. Een goed idee verspreidt zich snel.

Een goed idee verspreidt zich snel
Eigenlijk geldt bij persberichten dezelfde regel die geldt voor alle marketing en communicatie vanuit jouw organisatie. Zorg dat je jouw meerwaarde voor de lezer toont. En neem in dit geval ook de meerwaarde mee voor de journalist. Want een journalist wil graag een goede indruk maken via relevant en origineel nieuws. Mooi dus als jij degene bent die deze relevantie en originaliteit onder de aandacht kunt brengen.

Lees het volledige bericht op de website van Proven Context. 

Bekijk alle weekvragen
Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement