‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’
Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.”
Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
Bewustwording eigen medewerkers
Voor Dek Opleidingen betekent dit dat het bedrijf de komende periode in het teken staat van MONO rijden. “Voor de medewerkers organiseren we onder andere workshops, waarbij een deskundige met hen in gesprek gaat over de afleidingen achter het stuur. Ik hoop dat we hiermee werken aan bewustwording onder onze eigen mensen. Want, laten we eerlijk zijn, ook wij moeten onszelf scherp houden, dus verdient MONO rijden ook hier alle aandacht. Deze campagne geeft die bewustwording een extra zetje: hoe gaan we zelf hiermee om?”
Inbedden in rijless
Gelijktijdig neemt Jos de uitdaging aan om MONO te vertalen naar de vele rijlessen die zijn bedrijf verzorgt. “In feite volgen we bij de rijlessen de kwalificatienormen van het CBR. MONO rijden maakt daar geen onderdeel van uit. En dat terwijl bij een groot aantal verkeersongelukken het gebruik van de smartphone een belangrijke rol speelt. Veel cursisten zijn zich daarvan niet bewust en worden daar volgens de reguliere lesinhoud ook niet op gewezen. Ik realiseer me, juist ook door het MONO Helden-stokje, hoe belangrijk deze facetten zijn voor nieuwe, jonge weggebruikers. Om die reden wil ik graag met mijn collega’s nadenken over hoe we dit kunnen inbedden in onze rijlessen.”
Maatschappelijke betrokkenheid
Jos benadrukt dat verkeersveiligheid iets is dat ons allemaal aangaat. “Als smartphone gebruik achter het stuur zo’n impact heeft op de veiligheid op onze wegen, vind ik het logisch, ook vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid, dat wij dit stokje oppakken en daarmee aan de slag gaan. Daarmee voorzien wij bovendien in een vraag die we in toenemende mate vanuit het bedrijfsleven krijgen. Bij veel bedrijven leeft dit onderwerp. Doe iets aan die telefoon, krijg ik regelmatig te horen. Tijd dus om daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen.”