Tijdens deze coronacrisis ligt de focus bij veel bedrijven op financieel overleven. Daarbij is liquiditeit cruciaal: geld in kas of op de bankrekening. Daarmee kunnen salarissen, lopende kosten en de eigen crediteuren worden betaald. Ook in deze periode is een actief debiteurenbeheer daarom noodzakelijk.
Wat kun je zelf doen om ervoor te zorgen dat je je geld op tijd krijgt? Arjan Moens van The Blue Factor uit Goes deelt enkele tips voor succesvol debiteurenbeheer.
Tip 1: Een goede overeenkomst is (bijna) noodzakelijk
Wanneer je afspraken in een overeenkomst vastlegt, kun je daarop terugvallen als er iets aan de hand is. Dit hoeven geen dertig kantjes te zijn, gewoon een simpele beschrijving van jullie onderlinge afspraken volstaat. Vind je een overeenkomst te moeilijk en formeel? Ook een e-mail, waarop je klant akkoord geeft, volstaat!
Tip 2: Weet met wie je zaken doet
Voorkomen is beter dan genezen en debiteurenbeheer begint dan ook al tijdens de prospectfase. Beschikt deze nieuwe klant over genoeg liquide middelen? Is het bedrijf kredietwaardig? Het controleren van deze zaken is belangrijk voordat je in zee gaat met een (nieuw) bedrijf. Besluit je, ondanks je twijfels, om toch zaken te doen? Houd hiermee dan in je voorwaarden rekening, bijvoorbeeld met de betalingstermijn. Je kunt ook kiezen voor een debiteurenverzekering. Die beschermt je tegen het risico dat je debiteur jouw facturen niet meer kan betalen.
Tip 3: Verstuur je facturen op tijd
Heb jij jouw dienst of product geleverd? Wacht dan niet te lang met het versturen van je factuur. Hoe langer jij wacht met het versturen, hoe langer je moet wachten op de betaling ervan. Als je te laat factureert, suggereer je ook dat je het geld en de betaling van je werkzaamheden niet zo interessant vindt. Daarom: factureer direct zodra je een project of opdracht hebt uitgevoerd.
Tip 4: Zorg dat je administratie op orde is
Houd je administratie bij en zorg dat het overzichtelijk is. Hierdoor verlies je geen openstaande of niet-gedeclareerde uren uit het oog.
Tip 5: Stuur deelfacturen
Het sturen van deelfacturen kan van pas komen als je werkt aan een langer lopend project. Hierdoor heb jij al enige zekerheid dat aan het einde van de klus jouw factuur niet open blijft staan. Wanneer een eerste deelfactuur niet wordt voldaan, kun je hier ook rekening mee houden tijdens het verdere verloop van het project. Bovendien kan het voor een debiteur fijner zijn om het bedrag in meerdere termijnen te betalen.
Tip 6: Voer een consequent debiteurenbeheer
Stel vooraf de juiste afspraken, dan kijkt niemand er raar van op dat je belt wanneer een betaling op zich laat wachten. Als je je debiteur belt, probeer dan altijd positief maar duidelijk over te komen. Op het moment dat je actief en consequent debiteurenbeheer voert, kom je zakelijk en professioneel over.
Tip 7: Laat een ander zich er druk om maken
Misschien kun je het beheer over openstaande facturen beter aan een ander overlaten. Een professionele partij, die je het vervelende werk uit handen neemt en ondertussen zorgt dat je klantrelatie goed blijft.
The Blue Factor
https://thebluefactor.nl/