Ken je de tijd voor internet nog? Bijna niet te bevatten dat we ooit zonder konden! In de jaren 90 begonnen we enthousiast aan het bouwen van onze websites. Uit die tijd komt ook de zin ‘Welkom op mijn website. Helaas zie je nog vaak dit soort teksten. Niet meer doen!
3 redenen waarom ‘Welkom’ niet op je website thuishoort:
Op de homepagina van je website gebruik je juist tekst die vertelt wie je bent en wat je doet. Het is aardig dat je iedereen welkom heet, maar het is niet nodig.
Ga ervanuit dat een bezoeker van je website weinig tijd heeft. Hij wil snel kunnen zien wat jij te bieden hebt. Als jij eerst onnodige teksten plaatst, dan gaat je bezoeker op zoek naar een andere website.
En de belangrijkste reden waarom je geen welkomsttekst gebruikt: het staat in de weg! Want met de juiste woorden scoor je beter in Google. Gebruik de zoekwoorden in je headers en paragrafen waarmee klanten jou moeten kunnen vinden. Google pakt namelijk deze woorden op. Het zou zonde zijn als je minder zichtbaar zou zijn voor je ideale klant door een nietszeggende tekst te gebruiken.
Hoe pak je de paginakop dan wel aan?
Gebruik in die paginakop de zoektermen die jouw klant gebruikt. Je ben bijvoorbeeld een grafisch ontwerper in Zeeland. Dan kun je het zo aanpakken: ‘Grafisch Design Zeeland, dé ontwerper van Zeeland gespecialiseerd in geboortekaarten en trouwkaarten’. In deze kop plaats je een aantrekkelijke beschrijving over jouw diensten of producten. Dat vindt een zoekmachine zoals Google prettig. Hij zal je website sneller herkennen als duidelijk is waar het om gaat. Wanneer iemand in Google zoekt op ontwerper en geboortekaarten, dan zal jouw site hoger scoren. En dat is gunstig voor je vindbaarheid. En om eerlijk te zijn, het leest toch veel leuker dan: ‘Welkom op mijn website, wat kan ik voor je doen?’
Odile de Pooter
OJA! marketing | communicatie | advies